dinsdag 1 januari 2008

Jaaroverzicht 2007

Het jaar 2007 was ons eerste complete jaar op Curaçao. Uiteraard kende Aysheline eerdere complete jaren - ze woonde immers vanaf haar geboorte (1963) tot 1984 op dit eiland.

Hoewel ik op dit moment niet bij mijn fotoarchief kan (ik zit in Groningen), zal ik toch proberen het afgelopen jaar te memoreren. Het was een turbulent jaar en daarmee verschilt 2007 niet van die van 2006 (en 2005 en 2004 en 200...)

Mijn jaaroverzicht begint in maart, bij de start van mijn weblog.

Maart
Op 12 maart, 1 dag voor de verjaardag van - wijlen - mijn vader, begin ik op aanwijzing van Jan-Kees mijn eigen weblog. Jan-Kees is een vriend van ons uit Zaandam, die voor zijn werkgever gestationeerd is in New York en vanaf dag 1 een eigen weblog bijhoudt: klik hier. Hoewel we al het één en ander aan bezoek hebben ontvangen, komt deze maand Agaath, mijn eerste - en oudste - zus (met Tjark) langs.

April
De opkomst van Nederlandse winkels op Curaçao krijgt een aansprekend vervolg, als Albert Heijn zijn eerste vestiging opent op Zeelandia. Binnen waan je je in Nederland, bij de uitgang besef je dat je weer op Curaçao bent.
De Nederlandse Loesje krijgt een Curaçaose equivalente in de aanloop naar de Eilandsraad verkiezingen: Mama Kupa. De verkiezingen zelf staan in het teken van de slotverklaring en worden 'gewonnen' door de PAR (pro-slotverklaring). Het is de eerste keer dat ik mag stemmen op Curaçao!

Mei
Elma, mijn tweede zusje - en haar dochter - komen op bezoek en worden trouw supporter van Aysheline's softbal carriere. Op 15 mei overlijdt een goede - en jonge! - vriend van ons tijdens het repareren van zijn moeders auto: de krik valt om terwijl hij onder de auto ligt. Aan het eind van de maand hebben we een nieuwe Eilandsraad en worden we voor de zoveelste keer getrakteerd op bezoek van het dievengilde. Geen (direkt) verband overigens tussen deze laatste twee gebeurtenissen.

Juni
Juni is een rustige maand, waarin behalve onze trouwdag en een zondagse aflevering van ter land, ter zee en in de lucht niet veel gebeurt. Op 27 juni schrijft Daniel geschiedenis door zijn B-diploma te halen!

Juli
Ons eerste jaar op Curaçao is een feit. Een jaar waarin Aysheline voor het eerst juf is en de jongens met vlag en wimpel geïntegreerd zijn. Ze praten behalve Papiamento nu ook Nederlands op z'n antilliaans.....

Augustus
Is een drukke maand met veel bezoek. Ook Chavez doet deze maand van zich spreken door de grens van de internationale wateren 200 km noordelijk te verplaatsen (in woord en gebaar). Curaçao ligt 90 km ten noorden van Venezuela. Het is maar dat je het weet.
Ook wordt deze maand bekend, wat al in 1976 is gepubliceerd: de heuvel waarop wij wonen kan zomaar in zee storten. Tenminste als je de krantenkoppen en het Algemeen Pensioenfonds (APNA) mag geloven.

September
De heuvel waarop wij wonen staat er gelukkig nog. Maar een nieuwe dreiging is op handen: de orkaan Felix komt eraan. De spanning in de aanloop naar deze gebeurtenis vergoedt veel van het zuchtje wind en de centimeters regen die Felix ons zal geven: een nederlandse noordwester maakt over het algemeen meer indruk!
Daniel wordt deze maand zeven en ik behoed het eiland voor een grote neerwaardse criminele spiraal door 4 witte rijkeluis jongetjes aan de politie uit te leveren.

October
De wijnmaand start goed met een monumententoer door Punda. Curaçao is rijk aan architectonische rijkdom en deze dag wordt door ons dan ook liefdevol omarmd. Voor het eerst sinds onze komst naar Curaçao kunnen wij Venezuela zien liggen en duiken Jonathan & Daniel onder begeleiding van Eric Wedervoort naar de bodem van de zee: een lang gekoesterde wens van hun vader is daarmee vervuld!
Doktor Gomez zou deze maand 100 geworden zijn en dat feit gaat niet onopgemerkt voorbij: mijn lerares Papaimento (Gerda Dunk) is een volle nicht en bewonderaar van hem en haar lessen worden dan ook voor 90 procent gevuld met verhalen over de beste man. Mocht je je ooit afvragen waarom mijn Papiamento niet opschiet, dan weet je nu waarom.

November
Veertig jaar geleden stortte de Julianabrug in en deze maand gedenken wij de Week van de Veiligheid. De koers naar autonomie voor Curaçao is in volle gang en de oppositie doet voor het eerst - rumoerig - van zich spreken bij het Marriot hotel.
Aan het eind van de maand beginnen wij met de bouw van ons zwembadje.

December
De tweede van de maand vieren we ons 12-en-een-half jarig huwelijk. Mijn ietwat verscholen bericht daarover wordt door bijna niemand opgepikt, maar het zei een ieder vergeven ;-).
Sinterklaas is dit jaar fantastisch wit geschminkt en ondermijnt daarmee het rotsvaste geloof van Jonathan & Daniel.
December is met de seculiere en niet-seculiere feestdagen altijd dubbelpret, want Jonathan is deze maand 12 jaar oud en Aysheline 44 jaar jong geworden.

We sluiten het jaar af in Nederland, maar blijven volgend jaar toch gewoon op Curaçao.....De zomer ligt ons, denk ik, beter dan de grauwe dagen van december. Iedereen veel geluk in 2008. De staatsloterij bracht mij precies de helft van mijn inleg terug (13,50€). De andere helft ga ik dit jaar bijverdienen....

Geen opmerkingen: