Je kent het gevoel vast wel: op vakantie, voor het eerst boodschappen doen.....
Het gevoel, althans bij mij, is er altijd één van lichte sensatie: welke producten en artikelen liggen er in de schappen en welke niet; hoe duur is het en hoe staat het met de versproducten?
Sinds vorige week zijn we dit sensatiegevoel kwijt: we hebben een heuse Albert Heijn op het eiland, gebouwd op de befaamde franchise formule van deze zaankanters en dus: herkenbaar, duur, maar bovenal: een goed assortiment!
Curaçao is vergeven van de mini-markets en ook de iets grotere supermarkten: Centrum, Mangusa, Vreugdenhil, om maar drie groten te noemen. Hun arsortiment is opgebouwd uit voornamelijk zuidamerikaanse en USA producten. Maar ook hollandsche artikelen vinden hun weg: Venz hagelslag, Knorr soep, Friesche Vlag melk en babyproducten. Groenten en fruit komen voornamelijk uit Venezuela en zijn behalve beroerd van kwaliteit, vreeeeselijk duur...
Albert Heijn haalt haar vlees uit Argentinië, groente en fruit uit Colombia, vis uit de USA en brood en zuivel uit Nederland. De prijs is pittig, maar voor zoveel herkenbaarheid, op 8000 km van Zaandam, mag je dan ook wat rekenen...
Vooralsnog zijn we blij met de uitbreiding van de supermarkt keuze. Het is alleen de vraag hoe AH de logistiek voor elkaar blijft krijgen. Na één week boodschappen doen, liggen sommige schappen er geplunderd en verlaten bij. "Twee containers", aldus de eigenaar, "konden van de week niet mee met de KLM, de kist was vol".
Dan maar een lekker Belgisch biertje, een zakje Venco drop en een jong belegen Edammer...
Aysheline merkte op dat de herkenbaarheid van deze supermarkt ophoudt, zodra je de deur uitloopt naar het parkeerterrein: doe je ogen dicht en ervaar de warmte van de tropische zon. Kom daar maar eens om, in Zaandam...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten