maandag 7 januari 2008

Behouden thuiskomst...

Afgelopen zaterdagmiddag zijn we weer aangekomen op Hato. Wat had ik een zin om weer naar huis te komen. Nederland is leuk vanwege de mensen, maar ik was die grijze lucht en koude temperatuur aardig zat aan het worden. En als dan ook Ajax nog speelt op het niveau van onze zuiderburen, dan blijven er niet echt veel redenen over om te blijven... Belangrijkste reden om naar Nederland te komen was de verjaardag van mijn moeder. Zij is 82 (!) geworden. Ik dacht altijd dat oma's zo oud werden, maar moeders dus blijkbaar ook....

Zoals gezegd, we verbleven in het huis van Wouter en Edith in de Rivierenbuurt van Amsterdam. Ze hebben een fantastisch knus huis en zijn heel goed bereikbaar met tram en auto. De gekraakte playstation werd zoveel mogelijk gebruikt, maar we waren uiteraard niet zo vaak thuis: we hebben geen één keer gekookt tijdens ons verblijf in Nederland.

De €uro is behoorlijk duur, maar het viel ons op hoe goedkoop, met name huishoudelijke spullen zijn. De IKEA werd daarom druk bezocht en de 100 kilo die we van de KLM mee mochten nemen, werden dan ook hoofdzakelijk gevuld met dingetjes voor het huis. Even waren we bang voor de douane op Hato, maar die is het controleren gelukkig zat na 30 passagiers: de rest van het vliegtuig kan gewoon doorlopen. In alle drukte lieten we helaas één koffer op de parkeerplaats voor Hato staan, maar Curaçao is in 2008 (blijkbaar) veranderd in een no-crime area, dus kregen we de valis de volgende dag keurig weer in handen (!)

Gelukkig is niet alles in 2008 veranderd: UTS Internet deed het alweer 3 dagen niet, dus was mijn eerste tocht op maandagmorgen richting Brievengat. Ik ken de weg en klaag niet meer (zie een vorige post). En de performance van UTS is dan ook de reden dat deze post nu pas uitkomt.

Ons huis heeft tijdens ons verblijf in Nederland zijn finishing touch gekregen: het zwembad is zo goed als af en daarmee onze eerste duik in eigen tuin een feit:


De oplettende luisteraar van bovenstaand filmpje hoorde verschillende malen bekende hollandse vocubalaire: koud, koud. Een pas - en in december - aangelegd zwembad is ook op Curaçao ij-ijs-s-s-koud....

De mooiste verrassing voor 2008 is wel de ontkieming van mijn bananenboom!! Ik had al gezien dat er een ander soort blad aangroeide, maar kenners verzekerde mij dat een bananenboom niet zo snel vrucht geeft (4 maanden na inplant). Alle kenners kunnen terug naar hun schoolbanken, want onze bananenboom loochenstraft alles. Ben ik trots of ben ik trots?
Het (Afrikaanse) geheim: plant hem net naast je beerput en recycle je eigen poep!

In het filmpje hierboven heb je ook een glimp op kunnen vangen van Matthijs. Mijn neef(je) is bij ons te gast voor 10 dagen en verkent de logeerkamer voordat zijn ouders (mijn broer en schoonzus) in februari langskomen. Die houden ook niet van grijs, grauw en koude. Geef ze eens ongelijk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Geweldig Filmpje Dick! Ik lach me gek. Wat een schitterend zwembad is het geworden!
Groeten vanuit een eveneens IJsssskoud New Hampshire. Jan-Kees