donderdag 24 januari 2008

Nummerborden

Er is al het één en ander gezegd over nummerborden de laatste tijd. Ik heb daar voorlopig niets meer aan toe tevoegen, ware het niet dat de onleesbaarheid van de nummerborden op Curaçao een dikke streep dreigde te trekken door een zeer geliefd spelletje dat al generaties lang in mijn familie wordt gespeeld: het nummerborden wiskunde-, estethiek- of woordenspel.

Niet veel mensen durven er voor uit te komen, ik doe het vandaag dan toch: wij spelen al generaties lang dit Spel der Verveling, dat in andere varianten ook wel het Spel der Kinderen Onderweg Stil Krijgen heet.

Dat gaat zo:

Je bent onderweg. De route is bekend. De kinderen zitten te jennen achterin; maken elkaar voor van alles en nog wat uit. Er wordt zelfs geslagen. Jij hebt al 1000 keer tot stilte gemaand, maar er is geen Playstation voorhanden, dus alle pedagogische pogingen zijn tot mislukken gedoemd.

Dan kom je op het lumineuze idee om van nummerborden woorden te maken. Onze auto in Nederland had nummerbord 82 - PN - ZT. Dat wordt dus PoeN ZaT (de combinatie hoeft niet persé op waarheid te berusten)! Een andere variant op dit spel, en erg succesvol om kinderen stil te krijgen, is om een Euro te beloven voor elk nummerbord met dubbele letters, bv.: LL-11-LL (deze laatste is overigens wel 250 euro waard, vanwege de klank!)

Op Curaçao moesten we iets anders verzinnen, want het nummerbord hier bestaat uit 1 letter en vier cijfers, bv. H 30-69 (dat is die van mij). Dus verzonnen wij het 100-spel: je krijgt een gulden (0.35€) voor een nummerbord dat opgeteld 100 geeft. Zoals je ziet, komt het kenteken van mijn auto er net niet aan (99).

Het enthousiasme over dit spel of wellicht de verveeldheid van onze gasten, zorgt ervoor dat ook zij nu driftig meedoen. Afgelopen week kwamen Paul en Lieke terug van een uitstapje naar Band'abou met een foto, waarvoor ik diep in de buidel heb moeten tasten:


Dit valt, denk ik, niet meer te evenaren! Maar gelukkige lezers van deze weblog mogen hun bewijs naar me opsturen.....

Mocht je na het lezen van deze post denken dat ik ze niet allemaal meer op een rijtje heb, bedenk dan dat de grote gangmaker en uitvinder van al deze spellen mijn geliefde vader was. Hij leeft helaas niet meer, maar was op Curaçao ongetwijfeld erg rijk geworden....

1 opmerking:

Anoniem zei

Haha, grappig en een unieke foto!
Overigens ben ik zelf ook een getallengek en heb op Curacao altijd nummerborden opgeteld. En ook bij mij was het prijs als het totaal op 100 uitkwam.
Toeval?