vrijdag 25 januari 2008

Je allereerste auto...

Herinner jij je nog je allereerste auto? Ik wel: een mooie NSU 1200, rood en roest. Gekocht van een kennis voor 100 NLG. 6 maanden meegereden en toen wilde de verzekering hem niet meer opnemen in de polis en heb ik hem voor 250 NLG verkocht. Nooit premie of wegenbelasting voor betaald....

De eerste auto van mijn ouders, zo midden jaren 60 aangeschaft, was een Opel Kadett, ook rood met kenteken FZ 43-54 (bijna 100 bij elkaar):

Die mooie 'pinup' ernaast is mijn moeder (nu 82!). Ik vind ze allebei mooi...

Het is mij opgevallen dat veel mensen nostalgisch aankijken tegen hun eerste aanschaf. Dat kan zelden liggen aan de auto zelf, want bij de eerste auto is geld toch vaak een probleem en de keuze dus beperkt. Het moet, vermoed ik, liggen aan de vrijheid die je koopt en de mobiliteit die je krijgt. Het gevoel van: wie doet mij wat, ik kom overal.

De allereerste auto van onze gasten Paul en Lieke was een afgrijzelijk lelijke witte Subaru. Ik lachtte me dood, toen ze er voor het eerst mee de straat inreden. Buren spraken er weken later nog over. Maar zoals gezegd: de nostalgie gaat diep. Vanmiddag stond er precies zo'n witte Subaru voor de deur. Lieke werd helemaal opgewonden en zocht haar schoenen om het ding van dichtbij te gaan bewonderen. Paul volgde haar snel en schreeuwde het vervolgens uit: "hij is ons achterna gekomen...."

En wat wil het toeval? Het nummerbord is 0,35€ waard! (Lees mijn vorige post)


By the way: heb je een mooie foto van jou eerste auto? Stuur hem op, met verhaal, dan ga ik daar t.z.t en bij voldoende aanmeldingen een mooie post aan wijden.....

Het verblijf van Paul, Lieke en Douwe zit er overigens bijna weer op. Ze nemen afscheid in stijl: het regent namelijk waanzinnig op Curaçao! De overgang naar Nederland moet dan ook geen probleem vormen, is mijn inschatting.....

We hebben het geweldig naar ons zin gehad en veel plezier beleefd aan Douwe. Hij had Diederik Samson - bij de IQ-test -van de kaart geveegd afgelopen week! En dat gaan we vanavond vieren in Zanzibar op het strand. Om alvast in de stemming te komen, nemen we alvast een glas op ons terras:

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Oeps, er is een enorme fout in deze post geslopen. Er staat "afgrijzelijk lelijke witte Subaru", maar dat moet natuurlijk zijn "prachtig mooie witte Subaru". (Of verraad ik nu de nostalgie en valse sentimenten bij onze eerste auto?)

Anoniem zei

Hartstikke goed auto zo'n Subaru.
Ik heb er ook een gehad. Niet stuk te krijgen, behalve wanneer je er een caravan achterhing. Het rubber van de aandrijfassen kon niet tegen het achteroverhellen van de auto, wat vreemd is voor een 4WD.
De hoek van de as t.o.v. versnellingsbak werd te groot, en rubber kapot = as kapot na 1000 km.
Die heb je zo gereden.
Mijn eerste auto ?
Een Renault Estafette, en dat was een busje. Een blauwe. Daar zat een R16 motor in en niet kapot te krijgen. Voor 1000 Gulden gekocht en zeker 4 jaar mee gereden. Eerste tocht naar Portugal, met 6 mensen. Later vele malen Italie en Frankrijk. Veel mensen mee verhuisd en zo verdiende het ding zich terug.
Deze werd opgevolgd door een R4 Safari (20-ND-40). Ook jaren mee gereden. Nieuw gekocht door mijn moeder en later aan mij overgedaan.
Foto's moet ik zoeken.

Anoniem zei

Nummerplaat van die estafette was:
05-30-SB.
Zie voor model: http://www.renault-estafette.nl