donderdag 8 november 2007

De Julianabrug

De enige twee oude stadswijken van Willemstad zijn Punda en Otrobanda. Beide wijken worden gescheiden door de Sint Annabaai (zie foto), deze verbindt de Caribische Zee met het Schottegat, de natuurlijke haven van Willemstad. De wijken zelf worden verbonden via de Koningin Emmabrug uit 1886 (een pontonbrug). Als de brug open is wordt de verbinding gevormd door een gratis pontje. De naam Sint Annabaai komt van de Spanjaarden die Curaçao in 1499 hebben ontdekt. Zij zouden op de naamdag van Sint Anna aan land zijn gegaan, en daarom zou de baai de naam Bahia de Santa Ana hebben gekregen. Het autoverkeer moet echter gebruik maken van een andere verbinding: de Koningin Julianabrug. Ook deze brug is een visueel herkenbaar bouwwerk, met name door de hoogte van de brug: 55 meter. Deze hoogte staat toe dat grote olietankers binnen kunnen varen om de ISLA van dienst te zijn. Fiets- en voetgangersverkeer is verboden op deze brug in verband met de wind en de bewegelijkheid van de constructie.

Veertig jaar geleden, op 6 november 1967 stortte deze brug - tijdens de bouw - in. 15 mensen vonden de dood bij deze tragische gebeurtenis. De oorzaak voor deze ramp, aldus een onderzoekscommissie, was het onder water staan van een groot aantal trekstaven. In de ochtend van die bewuste 6e november werd met lieren een nieuw brugsegment opgetrokken. De belasting in combinatie met de trillingen die dit veroorzaakte, deed de brug aan de Punda kant instorten.

In 1974, op Koninginnendag werd de 3400 ton wegende brug dan toch geopend en met vier rijbanen is deze verbinding sindsdien onderdeel van de ring rondom Willemstad.

De jaarlijkse herdenking van deze ramp vond eergisteren plaats bij het monument aan de oprit van de brug. Het is deze week trouwens de Week van de Veiligheid. Niet geheel toevallig. Maar ook dit thema ontgaat ons burgers weer volledig, is mijn idee. En dat is jammer, want met 50 verkeersdoden per jaar, zou Curaçao, met een inwonertal vergelijkbaar met de gemeente Apeldoorn, zich moeten schamen! En dan heb ik nog maar één aspect van veiligheid genoemd....

Geen opmerkingen: