vrijdag 5 oktober 2007

UTS Klantenservice....:-(

Ik moet wel wat geduld betrachten met UTS, de lokale KPN van Curaçao, op dit eiland. Sinds een aantal weken hebben we ADSL internet van Onenet, een dochter van UTS. We moesten meteen een twee-jarig contract afsluiten, waarin uitdrukkelijk vermeld stond dat er geen garanties voor de kwaliteit van de verbinding kan worden gegeven. Dit wordt in Nederland trouwens ook contractueel vastgelegd, maar de kwaliteit is daarna zodanig dat je niet meer aan deze bepaling denkt.

Zo niet bij UTS.

"brand het rode lichtje" is zo ongeveer de meest gebruikte zin in ons huis geworden, duidend op het "geen internet lichtje" op het ADSL modem. De oplossing is vaak om de stekker eruit te trekken en - ku dios ke -, hopen dat het lichtje weer groen wordt....

Maar het is niet daarom dat ik dit schrijf. Iedere inwoner van dit eiland weet dat het zo is en ook ik accepteer het als voldongen feit om te kunnen overleven op dit mooie eiland.

Wat mij echter tegen de borst stuit is de onmondigheid en domheid die mij in de schoot geworpen wordt wanneer ik de klantenservice bel. Deze dienst moet ik namelijk elke week inschakelen omdat het ADSL modem helemaal geen sjoege meer geeft. Stekker in/uit werkt dan niet meer, zal ik maar zeggen.

Gisteravond werd het lichtje rood en - net als de week ervoor - bleef het rood. De volgende morgen om 7:00 bel ik Klantenservice (Helpdesk: 9321 - optie 3, optie 4). Wat nu vlgt is een letterlijke transscriptie van het gesprek (niet iets voor die nieuwe zender in Nederland, helaas, want het duurde korter dan 7 minuten):

"Goeie morgen, klantenservice UTS" (voor het gemak zet ik dit in het Nederlands)
- Goeiemorgen, met DickdeDeur, sinds gister ligt jullie DNS eruit, kunnen jullie die server even herstarten?
"Wat zegt u"?
- Eh, ik heb geen Internet sinds gisteravond!
"Wat vervelend meneer, heeft u het modem aan staan"?
- Mevrouw, het modem staat aan, alle lichtjes branden (zelfs het rode lichtje is groen), er is zelfs een kabeltje tussen mijn pc en het modem (ik raak nu op dreef): alles is OK, maar als ik een test doe op jullie lijn reageert de DNS niet.....
"Wat bedoelt u meneer?"
- Eh, ik heb geen Internet sinds gisteravond!
"Wat vervelend meneer, hoeveel lampjes branden er op uw modem"?
- Mevrouw..., zucht..., mag ik u wat vragen?
"Ja, natuurlijk"
- Weet u wat een DNS is?
"Nee, meneer, maar u kunt het modem naar onze servicedesk in Brievengat brengen".
- Mevrouw, ik krijg de benzine niet vergoed en ik voel er weining voor om elke week bij jullie op bezoek te komen. Mijn moeder zou er jaloers op zijn, hoevaak ik bij jullie op de thee kom. Kunnen jullie mij geen toegang tot het modem geven?
"Nee meneer, dat mag ik van mijn baas niet geven"!
- Wie is uw baas?
"Nee, die is er niet"
- Dat vroeg ik niet, hoe heet uw baas?
"Meneer, ik zeg u dat hij er niet is".
- Laat maar. U bent volgens mij de enige provider in de wereld die zijn klanten niet toestaat om zijn modem te configureren...
"Nee, als we dat gaan doen...."
- Dat begrijp ik: stel je voor dat iedere automobilist zijn eigen motorkap mag openmaken. Er zou geen auto meer rondrijden, niet?
"Wat bedoelt u"?
- Laat maar, ik zie u straks. Passa bon dia!

Rustig blijven, Dick, rustig blijven, want hoever is Brievengat nou eigenlijk?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo herkenbaar. Radeloos kan je er van worden alleen helpt het niet. Het ligt aan van alles en nog wat behalve bij hun zelf. Ik heb geen verbinding via een modem van UTS maar via Scarlet een wireless verbinding. Ook mij overkomt het regelmatig dat ik geen verbinding heb. Als ik dan een kreet om hulp doe is een van de standaard antwoorden: dat het aan mijn computer zelf ligt. Nog zo een: We bellen u terug meneer.
Je weet het antwoord zeker al?

Anoniem zei

Zelf Provider worden ?
Of, KPN Franchisen ?
Of, consumentenbond inschakelen ?
Backbone aftappen ?
etc.

Anoniem zei

De huizenprijzen in Brievengat zullen wel stijgen. Immers, iedereen wil zo dicht mogelijk bij de UTS-vestiging zitten om zijn modem zo snel mogelijk te laten resetten... :-)

Glenn zei

iid slechte service. ik zit al 7 dagen zonder telefoon en internet. ze zouden mij al 3 keer teruggebeld hebben en na een keer flink boos worden werd ik terugebeld. nu zijn ze geweest maar weten nog steeds niet waar het aan ligt, dus nog geen internet. met z'n alle naar st. maria kunnen we bij uts een klacht deponeren. of er wat meegedaan word is maar de vraag.