donderdag 25 oktober 2007

Curaçao: gay paradise! (2)

Aan het begin van deze maand plaatste ik een artikeltje over Curaçao: Gay Paradise! dit naar aanleiding van uitspraken van gedeputeerde Eugene Rhuggenaath van Economische Zaken en Toerisme, dat het Homotoerisme een belangrijke markt voor Curaçao is. De strekking van mijn artikel was dat de homo emancipatie nog niet zo ver is op onze eilanden dan wellicht nodig is om jezelf een Gay Paradise te noemen. Vandaag kreeg ik een aardige reactie op dit artikel, die ik jullie niet wil onthouden:
Ik ben het niet helemaal eens met de schrijver van dit stuk over Curacao als Gay paradise. Ik denk dat de schrijver niet genoeg weet over de gayscene in Curacao. In principe is Curacao misschien wel het meest tolerante eiland in het caribisch gebied als het gaat om gays. Wij moeten even naar het totaal kijken. In Jamaica worden homo's nog steeds verbannen en vermoord als ze uitkomen. Op St Maarten worden ze aangevallen door dronken bargangers. In Aruba weigert men nu nog na uitspraken van de rechters, om echtparen van hetzelfde geslacht te registreren. Op Curacao hoor je relatief weinig negatiefs over homo's. Als er geweld is tegen een homo, dan is dat meestal van een andere gay of iemand die dicht bij die persoon stond. Recente voorbeelden zijn de 'moorden' op een pastoor en een docent. In het dagelijks leven hebben wij gays het redelijk goed op Curacao. Niemand die je uitscheldt of iets achterna roept. Ook niet als je op zondag avond met een vriend op Mambo even innig danst. De enige gaybar van Curacao is midden in Punda en niet in een steegje achteraf, maar gewoon in de boogjes van het fort Amsterdam! Er is een feest gegeven voor de gasten van het schip waar de schrijver naar refereert, op een openbare plek (Riffort), in de middag. En er was niemand die iets verkeerds riep of aan het protesteren was. Het enige wat nog moet gebeuren, is dat wij gays gaan vechten om dezelfde rechten te hebben als hetero's. De achterhaalde wetgeving van de Antillen geeft daar nog niet de ruimte voor. Ik kan bevestigen dat Curacao een gay paradise kan zijn voor gays die zich hier willen vestigen en voor toeristen. En ik geloof stellig dat wij ons verder zullen ontwikkelen op dat vlak.

De schrijver van deze reactie heeft gelijk door te stellen dat ik niet voldoende weet van de Gay-scene op Curaçao. Ik gebruik dus een ander referentiekader, het juridische (dat ken ik) en niet het sociale kader (ken ik dus niet), waarnaar de schrijver refereert.

Zo bezien is Curaçao in ieder geval Nederland voorbij gestreeft in haar tolerantie ten opzichte van Homo's en Lesbienne's. Want juridisch mag Nederland nu wellicht trots zijn, sociaal gezien gaat het de laatste jaren bergafwaarts...
Het lijkt wel een persiflage op Verdonk ;-)

Overigens: de schrijver van bovenstaande reactie reageert anoniem. Zoveel tolerantie verwacht hij dus ook weer niet....

Geen opmerkingen: