zaterdag 17 mei 2008

Ik vloek niet vaak...

Dit weekende maakt Curaçao zich op voor de Caraïbische vlootdagen 2008. Eén keer in de drie jaar presenteren de Koninklijke Marine en de Kustwacht van de Nederlandse Antillen en Aruba zich aan het Curaçaose publiek, met groot vlootvertoon en allerlei activiteiten en demonstraties.

Gistermiddag was ik uitgenodigd op de Hr.Ms.Amsterdam, maar door de acties van de minibus chauffeurs (zie foto), was ik genoodzaakt om aan land te blijven. Ik vloek niet vaak gelukkig.

Samen met Jonathan en Daniel ben ik vanmiddag naar Punda vertrokken om getuige te zijn van dit maritieme spektakel. Er waren verschillende vloten aanwezig: Colombia, Venezuela (!), Frankrijk, Engeland, Verenigde Staten en natuurlijk Nederland. Volgens de persvoorlichter van de Kustwacht is dat traditie. De reden van deze traditie is me echter niet duidelijk geworden. Het enige dat ik kan bedenken, is dat men in vroegere tijden naburige landen uitnodigde om te voorkomen dat al die shows en machtsvertoon als act of aggression zou kunnen worden opgevat. Dan kun je ze tenslotte maar beter uit nodigen om mee te doen.....

De show begon vanmiddag om 13.00 met een F16 van de Amerikanen die lekker laag mocht overvliegen, duikelen, stijl omhoog klimmen en nog wat meer van die jongensstreken. Het geluid en de snelheid maken het geheel wel indrukwekkend, ik geef het toe. Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn fotocamera:



Daarna werden er demonstraties gegeven van een reddingsactie op zee bij een brandende boot. Dat heb ik ook op het filmpje gezet. Helaas was ik vergeten om de batterij van mijn camera op te laden, dus de film stopt nogal abrupt, tijdens deze actie. Gelukkig vloek ik niet vaak.

Morgen is er een kerkdienst op de Marinewerf met dominee Omvlee en pastoor Willems. Met dodenherdenking kwamen we Fred Omvlee ook al tegen (samen met Agaath en Tjark). Dominee Omvlee heb ik nog geinterviewd. Aardige man, maar hij staat bekend als Elvis Presley fanaticus en hij heeft standaard al zijn CD's onder de kansel liggen. En hoewel ik niet vaak vloek, blijf ik morgen dus maar thuis.

In de middag volgen nog wat lucht-en watershows en kun je alle marineschepen bezoeken. Elk land heeft zijn eigen keuken meegenomen en biedt haar specialiteit aan op de werf. Ben benieuwd wat de Amerikanen gaan aanbieden.....

Aan het eind van de middag is er dan de mogelijkheid om de Koninginnerun te lopen. Een wandeltocht van 4 kilometer, die gaat over de drie koninginnebruggen van Willemstad: de Emmabrug, Wilhelminaburg en Julianabrug. Voor de niet-kenners, de laatste is de 65 meter hoge brug over de Annabaai, waar je normaal gesproken alleen maar over mag rijden. Morgen dus ook lopen en dat biedt de gelegenheid om mooie plaatsjes te maken van de Handelskade in Punda en het Brionplein in Otrobanda.

Ik hoop dat ik Aysheline en de jongens mee krijg morgenmiddag, want hoewel ik geen echte loper ben (behalve van A naar B) zou ik het mooie uitzicht op de Handelskade bij ondergaande zon, zonder hen niet willen missen.

Ik vloek niet vaak, zoals gezegd, maar dan moeten ze wel mee!



Geen opmerkingen: