dinsdag 13 mei 2008

EK voetbal: virtueel beleggen

Binnenkort begint voor menig liefhebber het EK Voetbal. Uiteraard begint het EK ook voor de niet-liefhebber, die zich daar middels partner en/of werk wellicht niet aan kan onttrekken, maar deze mensen moeten maar bedenken dat ze na het EK tot de zomer van 2010 verlost zijn, en dus niet moeten zeuren. Er is altijd nog meer geen voetbal dan wel voetbal op TV (tenzij je, zoals ik, FOX en ESPN ontvang, maar dat terzijde).

Mijn vader zei vroeger al: "Wat een onzin, 22 mannentjes die in een groene weide achter een bal aanhollen", en hij had gelijk. Maar wat zijn de onzinnige dingen in het leven toch ontzettend leuk en nuttig. En daar was hij dan weer niet mee eens.

Maar voor mensen als mijn vader, hoewel hij het niet meer mee mag maken, gloort er aan het einde van de tunnel licht!
Heel soms, in het leven, kun je door middel van een 'afgeleide', van iets stoms ook iets heel leuks maken. Kijk maar naar al die mannetjes op de beurs. Geld van een ander is niet leuk, maar wel als je er een spelletje mee mag spelen, waarbij het gaat om winnen of verliezen.

Toen ik nog ICT manager was, had ik een aardige, zei het altijd te laat komende DB administrator in dienst, die alle zaken met betrekking tot onze Oracle database coordineerde. Wij hadden een haat-liefde verhouding: liefde voor het voetbal, haat vanwege zijn voorliefde voor een club uit Rotterdam-zuid (en zijn te-laat komen). Wat veel vergoedde was zijn enorme expertise op het gebied van db-beheer en applicatieontwikkeling. In gewoon Nederlands: hij was gewoon goed in wat-ie moest doen.

Ten tijde van het EK 2004 had hij een beleggingswebapplicatie ontwikkeld, die het mogelijk maakte om met virtueel geld in 'EK-deelemers' (landen) te beleggen. Het spel maakte van het EK ineens een heel andere beleving. Tijdens wedstrijden, ook die tussen kleine of oninteressante deelnemers, was het zaak om zowel de wedstrijd als de koers in het oog te houden. Ik heb veel voetbalhaters met laptop geboeid achter de buis zien zitten......

Edwin, want zo heet de db-administrator, heeft het spel nu verkocht aan Robeco, die het gebruikte tijdens het laatste WK en nu dus - voor de 2e keer - voor het EK in Zwitserland en Oostenrijk.

Wil je meer weten, ga dan naar http://www.robecodirect.nl/ekbeleggen/

Mocht je met mij in een pool mee willen spelen, stuur mij dan even een e-mailtje, dan nodig ik je uit om mee te spelen in mijn pool. Alles is uiteraard gratis, hoewel ik wel denk dat Robeco je e-mail adres zal gebruiken voor eerste mailings, hetgeen je dan weer op moet zeggen. Ik ben ervan onvertuigd dat Edwin zich hier groen en geel aan ergert, maar goed: dat krijg je als je je hobby commercieel maakt....

Je kunt je op die website natuurlijk ook zelf opgeven.

1 opmerking:

Carina zei

Hallo Dick en Aysheline,
Nou lees ik dat er bij jullie veelvuldig voetbal gekeken wordt maar hoe zit het met de volkssport (naar ik heb begrepen)Honkbal ?
Daar lees ik niets over en aangezien ik ook via internet daar weinig over kan vinden op Curacao dacht ik jullie maar eens te mailen.
Wij, mijn man Ruud,zoon Jesse en ik, Carina komen nl 21 juni 16 dagen vakantie vieren op jullie prachtige eiland en aangezien we (vooral zoonlief van 14 )graag naar honkbal kijken en Jesse deze sport ook beoefend dachten we eens naar een wedstrijd te kunnen gaan kijken maar weinig te vinden via bv google ???
Maar jullie weten vast meer en kunnen ons ook vast beter informeren hierover.
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en bedankt voor het kijkje dat we mogen nemen in jullie prive leven, erg leuk !!!!

Groeten, Carina