zondag 10 juni 2007

10 juni: een bijzondere dag

10 juni is in mijn geheugen gegrift: 32 jaar geleden trouwden Gé en Rinske en kroop To tijdens het diner onder de tafels om een dag later Marque af te leveren. Ik moet er elk jaar aan denken. Toch was ik toen nog maar 12 jaar oud en op weg naar de brugklas van het Comenius College. Elma mocht die zomer auto gaan leren rijden en Suriname werd onafhankelijk. Deze laatste twee feitjes combineer ik er eerlijk gezegd later pas aan, want in die tijd vond ik mijn zus ongetwijfeld stom en van Suriname wist ik helemaal niets. Behalve dan Gwen. Het surinaamse zoontje van een buschauffeur, die dat jaar als eerste neger op de Dacosta school kwam. Zo'n jongetje hadden we nou nog nooit van dichtbij gezien...
De school heeft vrij snel in moeten grijpen met wat regels en voorlichting, want de arme Gwen kon geen pauze houden met 200 medeleerlingen die zijn haar wilde aanraken.

Jaren later (1990) maakte ik het omgekeerde mee in Ethiopië, waar ik als eerste witte in afgelegen streken hele volkstammen achter mij aan sleurde door het dorp. Zoiets hadden ze nog nooit gezien, en ik had toen nog haar, dus daar werd stevig aangetrokken.

Tot zover het private gedeelte. Voor de rest van de wereld betekent 10 juni het einde van de zesdaagse oorlog (1967) en de sterfdag van Ray Charles (2004), Rainer Werner Fassbinder (1982) en Alexander de Grote (323 v Chr.)

Heb jij ook een bijzondere datum, die je voert naar een bijzondere dag? Reageer, dan ga ik er een boek over schrijven....

Geen opmerkingen: