woensdag 6 februari 2008

De dag na de nacht ervoor...

Gisteravond was de afsluiting van het Karnaval 2008. Een hectische dag, die een bijzonder mooie afsluiting kreeg door de aankomst van Rinske, mijn schoonzus. Voor mij extra bijzonder, omdat ik vroeger, als 20-jarige, bij mijn broer en zijn vrouw in Afrika verbleef. En nu, na 25 jaar, draaien we de rollen eindelijk eens om. Ik had samen met Aysheline al zitten filosoferen over hoe we de afsluiting van Karnaval zouden gaan combineren met een gang naar Hato en met de bereidwilligheid van Rinske om - na 9 uur vliegen - nog zes uur aan de Roodeweg te hangen om een stel vrolijke malloten rond te zien paraderen....

Rinske is natuurlijk wel wat gewend en wilde na een koude douche en wat omkleden wel een duik in het feestgedruis nemen! Zo zie je ze tegenwoordig niet meer een KLM toestel uitkomen, hoor. Geloof me!

De optocht was eigenlijk een kopie van de Gran Marcha van afgelopen zondag. Alleen dan in de avond. Het was reuze gezellig op ons stekkie, op wat teveel drinkende mensen na, die, met woord en gebaar, nogal wat opzien probeerde te baren. De organisatie van het Karnaval had de teugels iets aangetrokken in verband met de veiligheid langs de route en daar was niet iedereen het blijkbaar mee eens...

Rinske had het om 1 uur 's nachts wel gezien, en ik ook. Dus zijn wij via Julianadorp en de Jan Noorduynweg teruggereden naar Jan Thiel. De weg terug over de grote Julianabrug was namelijk afgesloten. Nos ta tin hopi traffiko, want velen volgden ons voorbeeld, met een lange file als gevolg...

Vanochtend werd ik om 7:15 wakker. Mijn biologische klok liep daarmee twee uur achter, maar gelukkig waren mijn klanten ook naar het Karnaval geweest. Niemand die door had dat ik vanochtend ietwat te laat binnenkwam (terwijl Aysheline, Rinske en de jongens hun roes lagen uit te slapen).

Ik bouw graag leermomenten in na afloop van een gezellige tijd, dus wat hebben we van deze Karnaval opgestoken?
1. kom niet te laat, anders moet je ver lopen;
2. Hou een polar bij de hand, als afwisseling van al die rondingen die je op de weg ziet;
3. Neem een dekbed voor je kinderen mee;
4. Discussieer niet met de politie en zeker niet met de VKC (VrijwillegersKorps Curaçao);
5. Nodig familie uit die weten wat het is om 9 uur in een vliegtuig te zitten;
6. Vergelijk dit Karnaval niet met het nederlandse Carnaval: het verschil zit hem in het Curaçaouse ritme en het Nederlandse hossen) - of in de 'K' of de 'C';
7. Geniet, maar drink met je maten.
Voor wie het allemaal nog eens wil zien, kijk naar deze korte impressie met mooi afsluitend vuurwerk!

Geen opmerkingen: