woensdag 13 februari 2008

Jan Peter Balkenende

Mensen die mij al langer dan vandaag kennen, weten het: ik ben geen fan van Jan Peter Balkenende. En dan heb ik het niet over uiterlijkheden, want dat vind ik niet relevant. Tot aan gisteren vond ik JP een kleurloos figuur, die bovendien in al zijn kinderlijke onschuld ook nog eens verkeerde dingen zegt. Ik verwijs slechts naar de V.O.C. Hoe wit moet je zijn om zo'n foute opmerking te maken? Maar, zoals gezegd: tot aan gisteren.....

Onze minister-president was te gast op Curaçao om zich - samen met Ank Bijleveld - in te lichten over de voortgang van het nieuwe statuut. De nieuwe verhoudingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Op uitnodiging van de Universiteit van de Nederlandse Antillen (UNA) togen Rinske, Aysheline en ondergetekende gisteravond naar de aula van de Universiteit om aldaar een lezing en debat te volgen van en tussen JP en studenten van de UNA. Voor ons alledrie - nota bene - de eerste keer dat we deze markante persoon in levende lijve mochten aanschouwen....

En dat was alleszins de moeite waard.

De beste man heeft een goed gevoel voor humor, wat dan weliswaar ten koste gaat van mijn aandacht voor de inhoud, maar dat reken ik mezelf dan maar toe.

Ik heb me dus kostelijk vermaakt en vond JP een innemende persoonlijkheid. Zijn verhaal is enigszins 'flat' en algemeen, zijn humor is echter zeer mooi. Kijk, en dat vind ik minstens zo belangrijk. Zijn speech is integraal te lezen op de site van de UNA, maar daar ontbreekt de humor in. Dat verzint hij dus ter plekke. Ik heb getracht juist die stukjes eruit te halen en geprobeerd deze te vangen in de filmpjes hieronder:

1) JP en zijn mobiele telefoon
JP verdedigt de stelling dat het hebben van elkaars mobiele nummer (Emily en JP) een goed voorbeeld is van de goede betrekkingen tussen Nederland & Curaçao:

2) JP en de verzuiling
In het volgende fragment maakt JP een koppeling tussen de zuilenmaatschappij in Nederland en de spirit van het met elkaar delen:

Deze avond kon voor mij dus niet meer stuk.

--- meer over de inhoud van het bezoek van JP hier ---

En als apotheose kwam - uit Miami - mijn broer op Hato aan. Hij blijft een weekje en is nu dus weer verenigd met Rinske, die er alweer een week op heeft zitten....


Geen opmerkingen: