donderdag 12 juni 2008

"Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?"

Mijn column wordt elke week op vrijdag en zterdag uitgezonden op Radio Hoyer 2 (105.1 FM en audiostream) om 17.15 (23.15 nederlandse tijd). Je kunt de column ook hier beluisteren.

De geluidsfragmenten in de tekst hieronder zijn ook aanklikbaar.
========================================================


Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?

Deze legendarische woorden van Louis van Gaal, destijds trainer van een gouden Ajax (lang, lang geleden), schoten mij te binnen toen deze week de corruptienota van Hero Brinkman uitkwam.
Het was natuurlijk geen nota, maar gewoon een persoonlijk plakboek van deze markante PVV-er, die elke bladzijde van zijn werkstuk zorgvuldig lardeerde met Amigoe en AD berichten , geknipt - met zijn nagelschaartje – en geplakt met zijn prittstift.

Dat iemand op de Antillen zit te wachten op Hero’s plakboek, in een tijd van Powerpoint en digitaal geweld, bleek al snel ijdele hoop. Van Nederland tot aan de Antillen: allemaal kennen ze de retoriek (een mooi woord voor: meer van hetzelfde) van deze ex-politieman.

Duidelijke taal. Zelfs Pedro’s grote POK-vriendje, Willibrord van Beek, voorzitter van de Tweedekamercommissie Antilliaanse en Arubaanse zaken (NAAZ), haalt zijn schouders op over zoveel onnozelheid.

En daarmee is Hero Brinkman een karikatuur van zich zelf geworden, want het punt dat hij maakt mag best gezegd worden op Curaçao, maar uit zijn mond heeft het uiteindelijk dus geen effect meer. Hij zelf ziet dat uiteraard anders.

En zo lijken de stellingen weer betrokken: we gaan het bij voorbaat niet meer hebben over de inhoud, want de boodschapper is een clown en die hoef je niet serieus te nemen. Volgende week hebben we gewoon weer een Pok(ke)overleg - de naam suggereert genoeg - en daags daarna keert een ieder huiswaarts met vele illusies armer, de eigen politieke trots rijker en wij, gewone mensen, wij gaan over tot de orde van de dag. Zijn wij nou zo slim, of is de rest nou zo dom?

Desondanks heb ik de moeite genomen om het plakboek van Hero door te bladeren en één ding viel mij meteen op: zaken die niet zoveel van doen hebben met corruptie, of althans nogal suggestief zijn, vullen de helft van zijn boekje, terwijl andere zaken die er nogal bovenop liggen niet worden genoemd.

Ben ik nou zo slim, of is Hero nou zo dom?

Om een antwoord te vinden op deze prangende vraag, dook ik mijn eigen plakboek in. Een plakboek dat gelukkig wat gevarieerder is dan Hero’s prittstift, maar ook ik heb markante zaken gevonden!

Neem bijvoorbeeld het 'Pareltje van Schottegat': onze rafinaderij, de ISLA. Al 23 jaar krijgt deze startende ondernemer vrijstelling van omzetbelasting en andere voordeeltjes. Het is heus, ik heb het uit mijn eigen plakboek!

Is de Isla nou zo slim of is de Overheid nou zo dom?

Nog zo’n affaire, die riekt naar nepotisme, vriendjespolitiek of andere retoriek van Brinkman, maar die niet zijn opgenomen in zijn plakboek, is de Ombudsman. Deze Defensór di Pueblo, Verdediger van het Volk, zoals dat zo mooi in het Papiaments wordt aangeduid, heeft het hard te verduren als hij integriteitskwesties bij het Bestuurscollege aan wil kaarten.
En dat is nou net de kruks: integriteit gaat juist om verstrengeling van belangen die zich centreren rondom één persoon...

Ik blader verder door mijn plakboek: de Thaams kliniek en het St. Elisabeth Hospitaal. Ook al niet genoemd door de heer Brinkman. Eerstgenoemde medische instelling heeft een heel team van intensive care personeel in de startblokken, maar mag niet, laatstegnoemde heeft een hele lading patienten aan de deur, maar kan deze niet opnemen. Bij de Thaams weten ze wel hoe dat komt.

Wat duidelijk is, is dat de door Hero aangehaalde zaken als nepotisme, vriendjespolitiek en corruptie allemaal bestaat op Curaçao. Hij heeft het gewoon uit de krant! En als hij mij gevraagd had, had ik hem ook míjn plakboek kunnen lenen.

Wat jammer is van Hero’s plakboek is dat het zich, net als een willekeurig vakantieplakboek, focust op één aspect, namelijk de vakantie. En om dan te zeggen dat mijn leven doordrengd is van vakantie, zoals Curaçao doordrengd is van corruptie, is toch iets te makkelijk geconcludeerd.
Nee, noem dan iets waar wij op op Curaçao trots op kunnen zijn: het feit dat vrouwen op dit Eiland goed vertegenwoordigd zijn op hogere functies, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven.
Hero heeft zich dus vergist: het is hier geen boevenbende, het is hier hoogstens een beestenbende. En dat komt natuurlijk omdat de mannen van die vrouwen in topfuncties hun huis niet opruimen!

Over zoveel slimmigheid (of dommigheid) mogen we het hier best hebben hoor.

Bon siman!

Geen opmerkingen: