zondag 21 juni 2009

De laatste loodjes

Het is zondagavond.

De jongens doen alsof ze slapen, maar spelen stiekum met hun PSP onder het dekbed. Leuk om te zien dat zij rotsvast overtuigd zijn van het feit dat ik níet jong ben geweest en dus ook nooit stiekum lag te lezen met een zaklamp onder de dekens. We hadden vroeger en geen dekbed en geen PSP (op die van Fred van der Spek na dan) en bovendien moesten de handjes boven de dekens, anders zag J.........(vul zelf maar aan).

Jonathan ligt als 13-jarige puber zich zwaar voor te bereiden op zijn studententijd, door laat naar bed te gaan en zo mogelijk nog later op te staan. Zijn school kent het boor mij onbekende fenomeen van proefwerkweek. Dus hebben ze na die week gewoon vrij tot aan de vakantie! Niks geen onverwachte repetities van zeikerige leraren die je op die manier scherp probeerden te houden voor de dag des oordeels. Nee hoor, gewoon: afgemeten en ontdaan van elke onverwachte ingeving, een proefwerk. Aysheline zei me dat dat tegenwoordig in Nederland ook zo is.......

Afgelopen week heb ik een Radio en Televisie-training gehad van Radio Nederland Wereldomroep. Samen met nog 30 andere persmensen 4 dagen in de schoolbanken om te leren wat je eigenlijk al zou moeten weten: hoe presenteer je voor de camera en achter de microfoon.
De training werd gegeven door Desiree Martis (l) en Noraly Beyer (r). Desiree presenteert wekelijks een aantal uitzendingen voor Radio Nederland Wereldomroep, gericht op Suriname en de Nederlandse Antillen. Noraly kennen jullie waarschijnlijk wel. Ze is weg bij het NOS-journaal en geeft nu o.a. trainingen. Een erg innemende vakvrouw! Allebei trouwens.

De cursus was in meer opzichten leerzaam. Niet alleen vanwege de vele vaktips en trucs, maar ook vanwege het netwerken. Eindelijk tijd om met je collega's te praten en te discussiëren. Dat laatste vond ik erg educatief. Er is toch nog wel een verschil in benadering tussen vooral de manier van televisiemaken op Curaçao en in Nederland. Noraly lag regelmatig in de clinch met wat eigenwijze koppen van Telecuracao, die bepaalde zaken al jarenlang fout doen, maar dat natuurlijk niet durven toe te geven temidden van hun vakbroeders. En een ieder die weleens gekeken heeft naar Telecuracao weet meteen wat ik bedoel......
Als je meer foto's wil zien: Klik hier!

Deze week de laatste loodjes. En daarna Nederland. Wordt nog wel een drukke week, want staatsecretaris Albayrak en Bijleveld komen nog op bezoek. Maar eerst morgen gewoon weer een uitzending tussen 18.00 en 18.30 en 23.00 en 01.00 (NL-tijd). Als je wilt luisteren:

http://www.paradisefm.an/

En voor de trouwe bezoekers van mijn nieuwssite op http://www.curanieuws.com/: de site ligt eventje plat ivm met een meningsverschil met mijn Amerikaanse provider. Hij stelt namelijk dat ik 16,000 bezoekers per dag heb. En of ik mijn account van 70 dollar per jaar maar even om wil zetten naar 200 dollar per maand.........

Van zulke bezoekersaantallen kan ik alleen maar dromen. En dromen zijn bedrog.

p.s. mocht je ons willen bellen in Nederland, stuur dan even een mailtje. Dan stuur ik ons nummer z.s.m op.

Geen opmerkingen: