dinsdag 16 september 2008

Arjan van Lagen (59) plotseling overleden

Vanochtend werden wij opgeschrikt met het bericht dat Arjan van Lagen is overleden.

Arjan was de dominee, die ons op 2 juni 1995 trouwde in de Hervormde Kerk van Abcoude. Arjan is slechts 59 jaar oud geworden.

Arjan was een goede vriend van mij. Het moet begin jaren tachtig zijn geweest toen ik hem voor het eerst ontmoette. Hij was leraar Godsdienst op het Comenius College. Gek genoeg heb ik nooit les van hem gehad, maar hij zat vaak in zijn lokaal in de kelder tegenover mijn leraar Engels, Machielsen. Ik maakte vaak een praatje met hem en was geboeid door zijn visie op God en Geloof. Wat hem een zo buitengewoon mooi mens maakte, was dat hij oor had naar jouw verhaal en heel goed kon luisteren. Niet veel leraren hebben dat.............
Arjan deed ook uitbundig mee met na-schoolse activiteiten, zoals de werkweken en andere uitstapjes. Maar bovenal was het een feest om met hem en Wouter en Erica naar verschillende Blues estafettes en optredens van de Lion Beer Blues Band te gaan. Een echte vriend.
In 1995 trouwde Arjan ons in de kerk van Abcoude. Veel van mijn familieleden leerde hem toen kennen. Hij overtrad met deze dienst de wet, want hij trouwde ons voordat wij in het stadhuis van Abcoude 'ja' zeiden. Bij wet is het niet toegestaan om een kerkelijke inzegening te laten plaatsvinden voor het burgerlijk huwelijk. Arjan had daar niet zoveel boodschap aan, hoewel hij wel zei dat zijn kerkeraad het maar beter niet kon weten....
Na zijn schooltijd werd Arjan dominee in Edam en daana in Amsterdam Zuid-Oost.
Ik moest vanochtend een traan laten en besefte ineens dat Curaçao op dit soort momenten ver weg is.

2 opmerkingen:

treitertukker zei

Dag Dick,

Veel sterkte met dit verlies, als ik je verhaal zo lees verliezen we een heel mooi mens in Arjan...

Groeten,

JJ

Egbert Boertien zei

Hoi Dick,

Ook ik was geschokt dit bericht te horen. Ik kende Arjan uit mijn studententijd toen we samen met anderen namens de Werkgroep Voorlichting Kerken van het COC, scholen en (vrouwen)verenigingen de 'juiste weg' wezen.
("Mijn" neef) Wouter en nog een paar andere leerlingen zijn nog eens met hem mee geweest naar de COC societeit aan de Oude Gracht. Ook dat hootde tot zijn 'buitenschoolse' activiteiten.

Veel sterkte met het op afstand meetreuren.
Je neef Egbert