maandag 14 november 2011

Wie is de zwarte piet?

De jaarlijks terugkerende discussie over de racistische origine van zwarte piet in het sinterklaasfeest heeft afgelopen zaterdag in Nederland een nieuwe dimensie gekregen. Voor het eerst in de geschiedenis van de goedheiligman zijn tegenstanders van zijn zwarte hulpmaatje hardhandig het zwijgen opgelegd door de witte autoriteiten.

Quincy Gario, een Antilliaanse woordkunstenaar stond zaterdag bij de intocht van Sinterklaas met spandoek en t-shirt klaar om zijn laatste woordkunstwerkje met sinterklaas (en zwarte piet) te delen: zwarte piet is racisme.

Toegegeven: hij heeft sterkere woordkunstjes gemaakt. Maar de boodschap was niet aan dovemansoren gericht. Als door een wesp gestoken, stortten de witte beeldenbestormers zich op de kunst en zijn kornuiten. Met blauw vereende kracht, vier keer twee knietjes en wat pepperspray werd de oude kastijding van roe en zak, voorzien van een 21e-eeuws sausje.

Deze nieuwe variant biedt de huidige schobbejak in ieder geval iets meer zekerheid dan in het koloniale verleden. Overtredingen in het grote rode boek leverden destijds - zonder Wet op het Personenverkeer - een enkeltje naar Spanje op. Overtredingen van de APV, zoals zaterdag in Dordrecht,  leveren vandaag de dag maximaal 24 uur ongemak op voor een gemiddelde doerak. Uitzetting, zoals 200 jaar terug, dat kan niet meer.

Is Nederland daarmee een beter land geworden? Dacht het niet. Was deze actie van de politie een ongelukkige dus? Dacht het ook niet. Met deze doelbewuste actie om een andere mening de kop in te drukken, bewijzen de autoriteiten in Dordrecht de discussie over de rol van zwarte piet immers een goede dienst.

De bagatalisering van het koloniale verleden is in deze discussie nog nooit zo duidelijk aangetoond. Dat dit verleden een open zenuw raakt in Nederland is ondubbelzinnig vastgelegd door deze arrestatie. Want dat onze Piet zwart is door de schoorsteen, is natuurlijk onzin: niemand komt zwart de schoorsteen uit met kleren zo schoon als Spic en Span. Bovendien: geen enkele agent kwam zaterdag met zwarte vlekken op pak en pet uit het strijdgewoel.  

Zenuwen worden alleen maar geraakt als ze blootliggen. Tijd dus voor bezinning. Wellicht dat Dordrecht het omslagpunt is van een definitieve aanpassing van onze aloude Sint-traditie. En net zoals met alle tradities, zal de tijd - met Quincy als katalysator - voor deze aanpassingen zorgen. De schoorsteen is er tenslotte niet voor niets later bijgekomen.

Of ga ik iets te snel en draaf ik nu een beetje door?

De enige echte zwarte piet van afgelopen weekend was uiteindelijk immers toch de politie. En díe traditie wordt al eeuwenlang hoog in ere gehouden. Misschien moeten ze daar eerst eens iets aan doen......

Anousha Nzume in gesprek met Dick Drayer (8'11")

2 opmerkingen:

Theodore zei

Ja, je draait door. Hier is de situatie misschien wel het beste verwoord:

Denk je even in, massa's mensen, veel kleine kinderen, EN daar gaat meneer een beetje alle Sinterklaas vierders voor racist uitmaken, nou is er wel vrijheid van meningsuiting, en je mag dat altijd doen, maar niet overal, als je ziet hoezeer sommige Nederlanders het NIET met deze uitlatingen eens zijn, is de kans dat zo'n "pacifistische" aktievoerder een dreun te pakken krijgt van iemand in het publiek, gezien de mogelijke gevolgen gewoonweg te groot. Het verwijderen van de aktie voerders door de politie op zich is dus volledig gerechtvaardigd, of je dit nu handhaving openbare orde of crowd control noemt. Er kunnen natuurlijk wel vragen gesteld worden bij de wijze waarop.

Theodore zei

Oops, ik had een linkje willen gebruiken, maar dat lukte hierboven niet helemaal:

http://alihaselhoef.nl/log/2011/11/15/zwart-als-roet/