zondag 2 november 2008

Amstel Curacao Race 2008

Gisteren beleefde Curaçao de 7e editie alweer van de Amstel Curaçao Race. Wij versloegen de wedstrijd samen met Renaat Schotte van de BRT (Sporza) en Walter Hofstede, lokale anchorman in het wielrennen.

Ik weet zelf niets van wielrennen, althans ik volg het niet. Maar praten met winnaars en verliezers en toeschouwers kan ik wel. Dus stond ik samen met collega Ruben aan de Start/Finish bij het Lion's Dive hotel.

De hele week had het geregend op Curaçao, maar gisteren scheen de zon weer ongenadig hard. Ook de renners hadden het daar zichtbaar moeilijk mee. Vooraf kwam ik een 'oude' kennis tegen, Peter van der Horst, die hier voor het RST (politie) zit en als amateur mee zou doen. In totaal 175 lokale renners mengden zich tussen de professionele wielrenners, zoals Theo Bos, Michael Boogerd (dit was echt zijn laatste wedstrijd) en Frank en Andy Schleck.

Na afloop kwam ik Peter weer tegen. Hij had het gehaald, maar beaamde wel dat professioneel wielrennen toch nog een tikkeltje harder gaat dan hij dacht: "Ik fietste aardig mee, totdat de profs besloten om er hun wedstrijd van te maken. Eén tandje erbij en ik heb ze nooit meer gezien...."

Het aardige van deze race was het gebruik van een zogenaamd 'trace & tracking'-systeem. Alle deelnemers hadden een GPS-zender op hun fiets, waarmee op Internet de hele race te volgen was. Samen met het geluid van Paradise FM was het plaatje dan compleet.

De Amstel-Curaçao race is een idee van oud-wielrenner Leo van Vliet (mijn buurman op Jan Thiel). In 2001 zat hij op het strand -samen met Erik Beukink - en bedacht dat als je wielrenners aan het einde van het seizoen een gratis vakantie aanbied, ze best een rondje van 80 kilometer willen fietsen. En zie daar: een mooie promotie voor Curaçao ontstond. Een promotie die hopenlijk ook volgend jaar weer zal plaatsvinden. Ik heb me uitstekend vermaakt!

O ja, de winnaar van de 7e editie was Andy Schleck.

Geen opmerkingen: