donderdag 22 maart 2007

Nieuwsgaring

Wat een zegen is Internet. In vroegere dagen, en dan praat ik over de jaren 80 en de eerste jaren 90 was nieuwsgaring beperkt tot de Guardian Weekly, de weekeditie van de NRC en BBC world op de korte golf. Ik mistte geen enkele editie of uitzending, want ik was (en ben) verslaafd aan nieuws. Aysheline werd in Nederland helemaal gek van me als ik weer door teletekst zappte of het volgende proefabonnement op weer een krant in huis haalde. Ik had zelfs toegang gekregen tot de ANP nieuwsserver met behulp van de toegangsgegevens van één van hun correspondentes waar ik lief en leed - tijdelijk - meedeelde (wat je allemaal niet kunt delen met elkaar!)...

Maar nu zijn we in 2007. Thuis hebben we BVN TV. Een soort wereldomroep met een selectie van Vlaamse en Nederlandse publieke omroep programma's. Zo kijken we hier elke dag 'Eén Vandaag', Nova en het Achtuur Journaal (om half 10). Heerlijk om het nederlandse nieuws vanuit de verte te bekijken en te becommentariëren....
Daarnaast hebben we sinds december ook Talpa TV. Althans, toen het nog gratis was. Nu moet je er 20 gulden per maand voor betalen en dat gaat me net iets te ver...
Op één van de ESPN sportzenders kunnen we elke week live Eredevisie voetbal zien. Kom daar maar eens om in Nederland. Gaat je niet lukken.....

En dan is er Internet. Teletekst kijk ik weer - elke dag - via een speciale teletekst browser - en nu heeft Aysheline er helemaal geen last van. Eén keer in de week even AT5 tekst kijken. Alleen Amsterdammers zullen dat begrijpen...

Maar het allerbelangrijkste is toch de krant.

En dat begint voor mij op donderdag als Elma - mijn grote zus - haar wekelijkse column in Trouw heeft staan.
Ik hou van haar manier van schrijven.

En dan blijf ik in Trouw hangen. Ooit begonnen met Trouw en nu weer terug.

Lokaal lezen we de Amigoe. Een beetje een AD-achtige krant, maar verreweg de beste van het eiland. En een avondkrant. Als je weet dat wij om 5 uur in de ochtend beginnen, dan is een avondkrant wel zo handig.

Geen opmerkingen: